Vikten av bra kundtjänst för nätcasino

Sedan svenska nätcasinon gjorde sitt inträde på marknaden, och det gjorde de i internets barndom, har alla sajter insett värdet av en väl fungerande kundtjänst. Har man svenska som valbart språk så skall även kundsupporten ha svensktalande personal, åtminstone under delar av dygnet. Det gäller även om det gäller chatt, alla vet hur illa maskinöversättning fungerar och speciellt med det chattspråk som gäller idag.

Unibet var först för den svenska marknaden, de startade 1997 och året därpå skapade de oddsspel via telefon. Ytterligare ett år senare sjösatte de en tvåspråkig sajt, engelska och svenska, givetvis med väl fungerande kundsupport. År 2001 hade spelsajten utvecklats till 12 språk och man hade kunder i omkring 50 länder. Något senare kom det första nätcasinot med bordsspel och slots. Samma år var Betsson igång och de var en av de första med livespel och då kan man tänka att servicen till kund var speciellt viktig. Expekt var med i den vevan de med, och liksom Unibet och Betsson startade de med sportsbook för att senare addera casinoprodukter. Även nätpoker kom runt samma tid.

Chatt är tillförlitligt

Man kan därmed säga att nätcasinon med fullödiga spel inom alla genrer var igång i mitten av millenniets första decennium. Nu har företeelsen drygt 10 år på bakom sig och under åren har alltfler casinon anslutit sig till marknaden. Alla dessa hundratals svensk-casinon vet med sig hur viktigt en bra kundtjänst är och att dess betydelse är existentiell. De främsta sajterna har telefonsupport men en del nöjer sig med chatt och mejl. Har man service via telefon men kanske bara dagtid så är det ändå förtroendeingivande och ger en känsla av trygghet för kunden även om denne aldrig behöver utnyttja tjänsten. Chatt är i och för sig ett tillräckligt instrument och har man väl kommunicerat några gånger så blir erfarenheten mycket god. Det kan kanske antas att en del misstror en chatt på sajten med säte på Malta. Ska man chatta med en maltes? Lugn i stormen, på Malta arbetar idag många tusen svenskar hos olika nätcasinon, de flesta av dessa är sysselsatta med kundtjänst och vet mycket väl vikten av att lämna bästa möjliga service.

Rätt och rådigt

Kundtjänst skall ses som företagets ansikte utåt och vara en stödfunktion för de varor eller tjänster som bolaget erbjuder. Det handlar om att lämna rätt information och ge lösningar på de problem som en kund kan uppleva. I många fall är det mycket enkla frågor om insättningar, uttag, bonusar och därmed relaterade frågeställningar. Svårast är lösningar till tekniska problem vilket oftast beror på inställningar hos kunden på dennes plattform. Det gäller att förstå problemet, vilken art det ligger inom och ge förslag till lösningar. Oftast finns någon av personalen som tidigare stött på typen av problem och kan komma med råd.